Hoe begin je met het voorlezen van een verhaal? Hoe zorg je ervoor dat het samen lezen een fijn momentje is? Dat is makkelijker dan je misschien denkt!
Rowy en Puffy kunnen kinderen zelf lezen vanaf groep 4. Maar voorlezen kan al vanaf 0 jaar. Misschien denk je mijn uk heeft toch geen idee wat ik zeg. Zelfs baby’s die nog niet kunnen lezen of de plaatjes niet goed kunnen zien hebben er profijt van als je ze regelmatig voorleest.
Je kan het voorlezen onderdeel maken van het slaapritueel. Zodat de kleine weet na het verhaaltje mag ik gaan slapen. Onze kleine uk van 4 maanden vind het bijvoorbeeld ook al leuk om zelf kartonnen bladzijden om te slaan. Maar wat lezen vooral doet is de taalontwikkeling van je kleintje stimuleren, ook kan hij onwijs genieten van de klanken van jouw stem. Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat kinderen die vanaf kleins af aan veel zijn voorgelezen een grotere woordenschat hebben wanneer ze beginnen met praten, dan kinderen die niet of weinig zijn voorgelezen. Je kan op deze manier je kleintje dus al een beetje op weg helpen in de wereld.
Goed voorlezen is dus belangrijk.
Maar hoe begin je nou met voorlezen?
Bekijk samen de kaft van het boek en lees de titel voor aan je kind. Bedenk samen waar het boek over zou kunnen gaan. Maak je kind nieuwsgierig naar het verhaal.
Stemmetjes gebruiken moet
Dit kunnen we even de wereld uit helpen, het is niet nodig om allerlei verschillende stemmetjes te gebruiken. Bij peuters is dat nog niet zo van toepassing. Het is belangrijker dat je langzaam voorleest, de woorden duidelijk uitspreekt en je kleintje regelmatig aankijkt. Dan komt het verhaal beter over en begrijpt je kind beter wie er in het boek wat zegt.
Als je kleine al iets ouder is dan kan het lezen met gekke stemmetjes wel heel leuk zijn, let ook op emoties en overdrijven mag!
Omgaan met moeilijke woorden
Soms staat er in een verhaal een moeilijk wordt. Vaak wordt de betekenis in de context van het verhaal wel duidelijk of is er een illustratie die daarbij helpt. Is dat er niet dan kun je je kleintje helpen om het nieuwe woord te leren door er een plaatje bij aan te wijzen, een voorbeeld te geven of een vervangend woord te gebruiken. Dit kun je oefenen door de volgende keer het moeilijke woord er weer bij te pakken. Zo leert je kindje de betekenis van het woord en kan deze het beter onthouden.
Hoe betrek je je kind bij het lezen van een boek?
Dat kan je op verschillende manieren doen. Een manier is om samen te voorspellen hoe het verhaal zal lopen. Vraag tijdens het voorlezen aan je kind hoe het verhaal verder zou kunnen gaan. Kijk bijvoorbeeld naar de illustratie, wat is daar allemaal op te zien? Vaak vertellen illustraties ook mede het verhaal. Door te vragen wat er allemaal kan gebeuren in het verhaal, denken kinderen goed na. Dit stimuleert ook de fantasie van je kleintje.
Het kan ook leuk zijn om je kindje voor te laten lezen voor een broertje, zusje, opa of oma.
Een ander leuk idee om samen te lezen is door om-en-om te lezen. Ieder leest een zin, een stukje of een bladzijde. Zo lees je samen het verhaal.
Feest der herkenning
Het is een feit dat kinderen een verhaal eindeloos vaak willen horen en telkens opnieuw weer prachtig vinden. Bij de eerste keer voorlezen zijn ze geboeid, bij de tweede keer is er het feest der herkenning, bij de volgende keren krijgen ze oog voor detail en ontdekken ze steeds weer iets nieuws in de plaatjes.
Ook als ze het boek zelf kunnen lezen dan is het goed om het boek vaker te lezen. Zo leren ze moeilijke woorden beter te begrijpen en het is natuurlijk goed voor de leesvaardigheid.
Ofwel redenen genoeg om een boek vaker uit de kast te pakken!